MMO Oyunlar ve Geçmişi [Bölüm 3](MMO Tarihinin Altın Çağı)
MMO Oyunlar ve Geçmişi [Bölüm 3](MMO Tarihinin Altın Çağı)
MMO tarihini anlatırken en zevk alacağım kısım burası sanırım. Bende dahil herkesin duyduğu hatta tecrübe ettiği MMO lar tam olarak bu dönemde yayınlanmışlardı. Hatta Oyun karşılaştırmaları tam olarak bu dönemde yapıldı, herkesin kendince oynadığı ve takım tutar gibi savunduğu bir oyunu vardı. Bugünkü videomuzda da tam olarak bu oyunlara değineceğiz. MMO Tarihinin altın çağına hoş geldiniz.

2000 yılından önce AOL hizmetinden bahsetmiştim. O'Zamanlar Türkiye’de de dahil çevirmeli ağlar aşırı pahalıydı. Saatine/dakikasına para alınır ve işini halledip bi an önce kapatırdın. Hatta hemen şöyle kaba bi hesap yapıcam şuanda Lost Ark ı 2300 saat oynamışım, saatine 16 lira gibi birşey verdiğimizi varsayarsak, + vergiler falan derken, 40 yapaaaar,... öhöm. Anladınız işte pahalıydı yani. 

İnternetin hızlanması ve gelişmesi ile birlikte abonelik sistemleride çıkmaya başladı. Evine internet bağlatmak artık lüks olmaktan çıktı ve ortalama hızlara uygun fiyata ulaşılabilir hale gelinmeye başlandı. Oyunlar da aynı şekilde kendi içinde popülerleşmeye ve tabiki gelişmeye devam etti. İnternetin getirdiği yenilik ve oyunlarla birleşmesi sonucu MMO türü artık tam anlamıyla oturmaya başlamıştı. İnternetin tam içinde olması sebebiylede hızlı bir yayılma yaşadı. Hatta Önceki videomda da da bahsettiğim MMO Tarihine Yön Veren Oyunlar dan 2 tanesi var ki türün yapısını kökten değiştirdi.

Evet Ultima Online ve Everquest bombanın fitilini ateşledi. Tarihin en önemli oyunları demiştik zaten. Hatta 1995 yılında MMOG tanımı Ultima Online sayesinde E3 fuarında çıktı. Sonrasında 1997 yılında tekrardan Ultima Online ın yaratıcısı Richard Garriot tarafından günümüzün MMORPG tanımına çevirildi. Bu denli önemli oyunlar anlayacağınız Bu dönemlerde oyuncuların bir kısmı eski MUD lardaki hissi, 3D haliyle oynamayı sevdi ve Everquest oynadı, bazılarıysa oyundaki genişliği, içeriği sevdi ve Ultima Online ı oynadı. Ozamanki seçenekler çok değildi zaten ve oyuncular ağırlıklı 3 4 oyun arasında gidip geliyorlardı. Ama temelde bu oyunların bir ortak özelliği vardı. Eski MMO oyunlar zordu ve Gruplaşma, Klan sistemi, Community kurma gereksinimlerini doğurdu. Boss ları kesmek, klan savaşları yapmak gibi içerikler oyuncuları dahada yakınlaştırdı ve oyunları da yayılmaya itti. MMO yu MMO yapan tüm unsurları mükemmel bir şekilde birleştirdi. Haliyle popülerliği de çok daha hızlı bir şekilde arttı.

Bu 2 oyun o'kadar popüler oldu ve sevildiki firmaların kafasına o malum soruyu getirdi. O soruyu tahmin edebilir misiniz? Büyük ihtimal bir oyuncu olarak düşündünüz ve yanıldınız çünkü o soru “ Ne demek aylık ücret veriyorlar? Hemen oyun yapın, basın oyun basın“ Ve öylede oldu. Bu dönemde bir çok firmadan bir çok farklı oyun çıktı. 

Bu dönemdeki oyunlar genelde oyun içi ürünler eklemek yerine abonelik sistemi ile çalışırlardı. Hikayeli bir oyun sattığında 1 kere ücret alırsın ve biterdi ancak MMO oyunlar için durum böyle değil. Sürekli yeni birşeyler yapabilir, karakterini en üst noktaya çıkarmak için epey uğraşırdın. Ayrıca hikayeli oyunlardaki boş npc karakterler ile uğraşmak yerine canlı kanlı oyuncular ile oynamak, beraber içerikler tüketmek hatta pvp yapmak aşırı keyifliydi. Sonuçta ozamanın oyunlarının yapay zekaları okadar başarılı yapılamıyordu ve gerçek oyuncularla oynamak çok daha olumlu izlenimler bırakıyordu. Arkadaşlarınız ile oynamaksa apayrı bir zevkti.

Haliyle Aylık abonelik sistemi sayesinde her ay oyuna abone olmak zorunda kalacak üyeler demekti.Günümüzde bile bir çok platform bu şekilde çalışıyor. Film/Dizi platformlarından, müzik platformlarına, oyunlardan, futbola kadar neredeyse herşey abonelik sistemine geçmiş durumda. Bunun önemini anlayabiliyorsunuz sanırım. Varolan ve zamanında yaptığınız bir çalışmadan geliştirme dursa bile sürekli gelir elde etmeniz demek. Firmalar tam olarak bunu gördü. MMO Oyun yapmanın Hikayeli oyun geliştirmek ve tek sefer satmaktan daha karlı olduğunu anladı ve haliyle buraya bir sürü oyun geliştirmeye başlandı. İşin güzel yanı ozamanlar bi dönem en azından P2w tanımı dahi yoktu. Taki oyun içinde de ürünler satılabileceği anlaşılana kadar.. Ah eski o güzel günler..  

Neyse konunun temeline baktığımızda firmaların bu türe yönelme sebeplerini anladık sanıyorum. Bugün burda hepsinden bahsetmem mümkün değil çünkü MMO oyunlarının en yoğun yayınlandığı dönem bu döneme denk geliyor. Tam bir MMO bombardımanıydı. Hatta o dönemlerde ilk bakış videoları çeken ben hangi oyuna video çekeceğimi şaşırmıştım. Videoda hepsinden bahsetmeyeceğim ama özellikle Türkiye de ve Globalde oynanan oyunlar üzerinden gideceğim.

Bu oyunların içeriğine ve hikayelerine çok girmek de istemiyorum, kısa kısa anlatıcam çünkü her birinin farklı hikayeleri ve güzel anıları var benim için. Özellikle bahsedeceğim tek videolar halinde anlatıcam geniş geniş merak etmeyin. Yine gelecek videolara dair bir spoiler vermiş olayım burda ^^

 

İlk bahsedeceğimiz oyunlar 2001 yılında çıkmış olan Anarchy Online, Dark Age of Camelot, Runescape olmalı sanırım. Bu 3 oyunda 3D olarak çıkmıştı. Yetenek açma, pvp, guild savaşları gibi bir çok günümüz oyun örneklerini taşıyorlar. Ayrıca şuanda bile açık sürümleri bulunuyor. Ülkemizde çok popüler olmasalarda global de hatrı sayılır bir oyuncu sayısına ulaşmıştı.

2002 yılında ise Darkeden, Ragnarok ve en önemliside Final Fantasy Online oyunları yayınlandı. Yine bu 3 oyunda oyunculara farklı deneyimler sağladı ve oyuncuların ayrışmasını sağladı. Özellikle Final Fantasy oldukça önemlidir çünkü günümüzdeki versiyon atlamış hali şuanda bile çok popüler durumda. Diğerleri ise şuanda kapandılar.

2003 yılına geldiğimizde ise Eve Online, Lineage 2, Maplestory, Mu Online, Shadow Bane, Star Wars Galaxies gibi büyük oyunlar yayınlandı. Özellikle Lineage 2 ve Eve Online inanılmaz oyuncu sayılarına ulaştı. Daha önceki videomda Lineage den ve öneminden bahsetmiştik zaten, 2. oyunu ile eski oyunlarını dahada geliştirerek oyuncu sayılarını çok fazla arttırdılar. Eve Online ise Uzay temasını işleyerek MMO ya farklı bir yerden bakılmasını sağlayan nadir oyunlardan oldu. Eve ve Lineage hala güncelliğini sürdürüyor ve oynanabilir halde bulunmakta fakat diğerleri kapandı ne yazıkki.

Geldik 2004 yılına… Evet herkesin beklediği o tarih. Türkiye deki bilinen 4 büyük oyun var. Ve bu 4 büyük oyunun hepsi 2004 yılında çıkmıştır. World of Warcraft, Knight Online, Silkroad Online ve Metin 2. Silkroad biraz daha geç çıktı gerçi ama beta testlerinin başladığı tarih itibari ile 2004 sayılır sanıyorum. Wow a çok değinmek istemiyorum çünkü TR de çok popüler değildi, ozamanlar oyunlara aylık ücret ödemek herkesin kabul edeceği birşey değildi, en azından Türkiye şartlarında öyleydi. Bizim bölgeden az bir oyuncu kesim vardı anlayacağınız. 

Zatende ayrı bir videoda bahsedeceğim ilk oyun Wow olacak çünkü istatistiklerin içinden geçen bir oyun kendisi. Aslında dünyayı değiştiren, filmlere ve dizilere konu olan MMO dünyasında Ultimadan sonra çığır açan oyun WoW desek yine çok yanılmayız sanıyorum. Ama dediğim gibi bunu başka videoda anlatacağım. Biz gelelim bu 3 oyuna. Türkiye yi birbirine katan, arkadaşları birbirine düşüren, bağımlılığı zirveye taşıyan ve haberlere konu olan, hatta bir devrin okul hayatını bitiren bu 3 oyun. Ahh anılarım depreşti ^^ 3 oyunda ücretsiz olarak yayınlandı ve oyun içerisinde satışlar yapıyordu premium gibi şeyler. Haliyle Türk oyuncuların ilgisini çekmişti. Her biri karakter geliştirme ve pvp yi ön planda tutuyordu ve inanılmaz hisler ile oynadı oyuncular. Türklerdeki o savaşçı ruhu öne çıkarmış olacakki Türk oyuncuları olarak bu oyunları çok sevdik bende dahil. Öyleki bi karaktere ev araba veren kişiler gördü bu gözler. Haliyle Türkiye için MMO Tarihine Wow değilde bu 3 oyun daha katkı sağladı desek yanlış olmaz sanıyorum. Her birine o yüzden teker teker videolarda anlatacağım o yüzden daha uzatmadan bu kısmıda tamamlıyorum. Bu oyunlar hala yaşıyor bu arada ve oynanabilir haldeler hatırlatayım dedim. He bu arada bu dönemde yine bizim gözümüzde çok olmayan ama globalde önemli olan birde City of Heroes adındaki oyun var. Bu önemli çünkü kahramanları konu alması ve türe farklılık katması yine bir çok oyuncu tarafından sevildi. Ancak çokda uzun tutunamadı ve kısa sürede kapanan oyunlardan biri oldu.

Seneler 2005 yılını gösterdiğinde ise film şirketleri bile türe dahil oldular. Matrix Online adındaki oyun tam olarak bu dönemde çıkmış ve fiyaskoyla sonuçlanmıştı. Türde çok fazla oyun çıkması ve standartların kabul edilmesinden sonra türe olan doygunluk yaşanmaya başlamıştı. Matrix Online bu standartları karşılayamadı ve türde çok fazla oyun olmasından dolayı tutunamadı. Cabal Online, Guild Wars, Perfect World, Rose Online gibi oyunlar yine bu dönemde çıktı. Matrix hariç bu oyunların hepsi hala oynamakda hatta Guild Wars 2. versiyonu ile yayınlandı ve yine inanılmaz bir kitleyi kendine çekmeyi başarmıştı.

 

2006 - 2010 yılları arasında türe olan doygunluk artarken oyunlar geliştirilmeyede hala devam ediliyordu. 2006 sonrası dönemi hatırlıyorumda her hafta 5 oyun falan inceliyordum ve yetişmiyordu ilk bakış videoları. Şuanda ekranda gördüğünüz liste ve açıklamayada bırakacağım zaten seneye göre bakabilirsiniz. Bu listenin %50 si falan bu arada, sadece mmorpg listesi oluyor. Arada kaynayan, burada yer almayan, mmofps, mmorts gibi türlerde var. Firmalar her türde ve yapıda oyunlar geliştirmeye devam ettiler. Bazıları kısa sürdü, bazıları sadece maliyetini karşıladı ve yokoldu gitti. Bazılarıysa bizde güzel anılar bıraktı ve köşede duruyor. Ve tabiki hala şuanda bile açık olup oynanabilen oyunlarda var. O dönemlerde çıkan nerdeyse her oyunu inceledim ve denedim ki hala buna devam ediyorum aslında.

2000-2010 döneminde çıkan oyunlar fazlasıyla sevildi ve türe katkısını görebiliyorsunuz zaten. Grafik, içerik, oynanış gibi bir çok temel oturmaya başladı mmo oyunlar için. Ancak bukadar oyun olması oyuncuları dağıtmaya da başladı. Belli başlı oyunları oynamak yerine, farklı oyunlarıda deneyimlemek istediler. Sonuçta online oyunlar bunlar ve her biri farklı bir yönden bakabilen, ücretsiz oyunlar. yeni şeyler keşfetmek istedi oyuncular. Helede benim gibi bir oyunda end game gelip herşeyi öğrendiğinizde sıkılıyorsanız farklı farklı oyunları keşfetmek çok daha keyifli oluyor. Bu yüzden sürekli arayış içinde olan oyuncular online oyuncu sayılarındaki istatistikleri sürekli değiştirdi. Ancak değişmeyen bir istatistik var. Onu zaten biliyorsunuz ve sonraki videomuzun konusu.

2000-2010 yılı özetle MMO Tarihinin Altın Çağı olarak geçmekte. Ancak 2010 dan sonra birşeylerin ters gitmeye başladığı dönemede geliyoruz. Gelişim her zaman güzeldir, ancak bazen öyle adımlar atılırki, ozamana kadar yapılan tüm gelişmelerin adını lekeler.

Bu videoda mmo tarihinin altın çağını anlatmaya çalıştım. Videoyu sonuna kadar izlediğiniz için teşekkürler. Umarım keyif almışsınızdır ve sonraki videoyu sabırsızlıkla beklersiniz. Sonraki videoda görüşmek üzere. Oyunla ve sevgiyle kalın dostlar ^^

MMO Tarihinin Altın Çağı

Bu İçeriğe Tepki Ver (en fazla 3 tepki)

Yorumlar

https://blog.umiteski.com.tr/assets/images/user-avatar-s.jpg
Bunun için ilk yorumu yazın!

Facebook Yorumları